Cara Betul Mengatasi Ketika Mengetahui Anak Melakukan Masturbasi



Cara Mengatasi Ketika Mengetahui Anak Melakukan Masturbasi

Mungkin anda panik, terkejut, bingung dan malu, apabila anda mencari si kecil bermain-main dengan alat kelaminnya. Keadaan ini cukup banyak dialami para ibu bapa, sehingga wajar jika anda bingung harus berbuat apa terlepas dari pendidikan seks awal yang memang harus diajarkan kepada anak.

Bermain dengan kelaminnya, atau melancap, dilakukan anak sebagai satu cara untuk mengenal tubuh dan memang sifatnya alamiah. Dikutip dari Huffington Post, "Jika mendapati anak anda sedang masturbasi, jangan marah malu atau bingung. Melancap adalah perilaku yang normal, "kata doktor anak dr. Dina Kulik.

Anak usia sekolah dasar hingga preteen memang sedang banyak belajar, banyak yang belum diketahui tentang dirinya sendiri, termasuk organ tubuh yang dimiliki. Penyelidikan yang dilakukan oleh beberapa penyelidik di dunia memang mencari, bahawa usia melancap pada anak semakin lama semakin bermula pada usia yang sangat muda. Malangnya, hasil kajian ini sukar sekali untuk disiarkan kerana berbagai macam alasan politik.

Apa yang perlu ibu bapa lakukan ketika melihat anak masturbasi?

1. Jangan panik

Panik bukanlah tindakan yang tepat, mengingat masturbasi adalah hal yang normal dilakukan. Pada dasarnya, masturbasi tidak menyebabkan kerosakan fizikal, tidak menimbulkan risiko kesihatan, dan tidak bermakna anak anda akan berubah menjadi maniak seks. Kanak-kanak akan bertindak balas lebih jauh, jika anda panik melihat anak anda bermain alat kelaminnya. Cuba fahami, bahawa anak anda juga manusia dan punya nafsu birahi yang baru tumbuh.

Jika anak anda masturbasi terus-menerus atau berlebihan, mungkin ada penyebab lain ia merasa cemas, emosionalnya terganggu, atau tidak mendapat perhatian yang cukup di rumah. Lebih baik anda berunding pada doktor.

2. Abaikan namun tetap perhatikan

Anda mungkin mengatakan kepada anak, bahawa alat kelaminnya hanya untuk dia, dan hanya dia dan doktor yang boleh menyentuh. Banyak orang tua berusaha menjelaskan hal ini untuk mencegah kanak-kanak daripada penderaan seksual. Jika ini terjadi pada saat hanya ada anda dan anak saja, cuba abaikan sejenak. Namun tetap pantau diam-diam. Dari perilaku ini, anda boleh menyimpulkan faktor dan keadaan dari mana dan mengapa anak anda masturbasi.

Cuba bicarakan sebaik mungkin dengan ahli keluarga terdekat lain, untuk bertindak balas yang sama ketika si kecil kedapatan memainkan alat kelaminnya. Sehingga, anak anda mendapat jawapan dan reaksi pasti yang boleh memberikan ia pengertian lebih tentang bagaimana dan kapan ia "berurusan" dengan alat kelaminnya.

3. Alihkan perhatiannya

Bagi si kecil, masa terbaik untuk melancap tidak boleh dijadualkan seperti orang dewasa pada umumnya. Kelakuan ini mungkin dilakukannya apabila terdapat banyak orang di sekeliling anda dan anak. Bagaimana untuk mengantisipasinya boleh dilakukan dengan mengalihkan perhatian anak anda. Boleh dilakukan dengan mengajaknya bermain, memberi kuih atau makanan ringan yang kering, atau jika anda tidak tahan, anda boleh membawanya ke tempat yang lebih sepi dan bicarakan bahawa masa dan tempatnya, bukan masa yang tepat untuk kanak-kanak bermain alat kelaminnya.

Berbincang dengan halus dan lembut, katakan bahawa ini perkara yang boleh dilakukan dan dilihat oleh dirinya sendiri. Tujuan dari hal ini adalah bagaimana anda mampu membuat perhatian si kecil dialihkan dari kelaminnya.

4. Buat anak anda bekerja lebih

Apabila kanak-kanak memasuki usia sekolah, di sekolah, kanak-kanak akan lebih banyak melakukan aktiviti fizikal seperti bermain lari-larian, memanjat, dan lain-lain. Dengan demikian, bukan berarti boleh dibiarkan saja ketika si prasekolah sedang memainkan alat kelaminnya. Sama, dengan kaedah mengalihkan. Kaedah ini, berpotensi membuat anak sibuk dengan hal lebih manfaat, jadi Anak boleh dialihkan dari kelaminnya.

Memandangkan kecenderungan manusia untuk mengulang-ulang suatu tingkah laku atau perbuatan yang baik, bukan tak mungkin akhirnya menjadi kebiasaan.

kesimpulan

Anda tak perlu bimbang jika mendapati si kecil sedang memegang atau bermain alat kelaminnya kerana tingkah laku ini merupakan sebahagian dari akibat proses perkembangan yang dialaminya. Yang penting, bagaimana kita menghadapinya secara bijaksana sehingga dapat memenuhi rasa ingin tahunya. Ibu bapa hendaknya mempersiapkan diri dengan menambah pengetahuan untuk menghadapi soalan dan sikap mengenai tingkah laku seksual yang mungkin akan dilakukan anak, sehingga anak dapat memperoleh jawapan yang memuaskan dan benar.
Cara Betul Mengatasi Ketika Mengetahui Anak Melakukan Masturbasi Cara Betul Mengatasi Ketika Mengetahui Anak Melakukan Masturbasi Reviewed by Anonymous on March 20, 2017 Rating: 5
Powered by Blogger.